NÁSTUP DÍTĚTE DO DĚTSKÉ SKUPINY
Podle psychologů je pro dobrou adaptaci důležitá zralost dítěte v několika oblastech. Dítě nastupující do DS by mělo být přiměřeně samostatné v sebeobsluze (jen s malou dopomocí se oblékat, dodržovat základní hygienická pravidla), mělo by být schopné respektovat určitá pravidla, dokázat se přiměřeně prosadit, ale i přizpůsobit. Mělo by mít dostatečné komunikační dovednosti – srozumitelně vyslovovat, mít určitou slovní zásobu a umět vyjádřit své potřeby.
Co by mělo zvládnout dítě při nástupu do DS:
- dodržování osobní hygieny
- používat toaletu (pleny jen na spaní – v případě nutnosti)
- umýt si ruce, používat mýdlo a ručník
- zvládat použití kapesníku, snažit se smrkat
- vyjádřit své potřeby
- částečná samostatnost v sebeobsluze
- samostatně se najíst a napít
- dodržovat kulturu stolování, sedět u jídla
- umět jíst lžící, vidličkou
- poznat své věci, značku
- oblékat a svlékat základní část oděvu
- obouvat a zouvat se
- sociální oblast:
- reagovat na pokyny dospělého a na své jméno
- umět poprosit, poděkovat
- navazovat oční kontakt při komunikaci
- umět být chvíli sám bez svých blízkých
Co by mělo dítě před nástupem do DS umět?
Dítěti ulehčíte zvykání na DS, pokud ho povedete k samostatnosti a zvládání sebeobsluhy. Pečující osoba (= paní učitelka) Vašemu dítěti ochotně pomůže, ale Vaše dítě bude klidnější a sebejistější, pokud bude stejně šikovné jako ostatní kamarádi a bude umět. Jedná se o alespoň částečně naučené dovednosti:
– obouvat a zouvat přezůvky a boty (tkaničky zaváže pečující osoba)
– poznat si své oblečení (i tak vše dítěti podepište jako prevenci záměny a ztráty)
– oblékat a svlékat tričko, kalhoty, ponožky (zpočátku nedávejte dítěti příliš složité oblečení, se kterým si nemůže samo poradit – košile s drobnými knoflíky, zástěry se zapínáním na zádech, oblečení se složitými sponami apod.)
Umožněte dítěti zažívat pocit úspěchu – Já už to také umím sám/sama!
– zvládat chůzi po schodech
– samo se najíst lžící, pít ze skleničky
– umývat si ruce mýdlem, utírat do ručníku, ovládat kohoutek
– používat kapesník, vysmrkat se
– používat toaletu (naučte dítě říci si, když potřebuje na wc)
Postupně zvykejte dítě také na spánek bez plenek. Do dětské skupiny nepřijímáme děti s dětskými plenami. Pokud se i tak Vaše dítě občas během spánku pomočí, dejte mu do DS na lehátko jednorázovou papírovou podložku.
Oblečení a věci do dětské skupiny připravujte s dítětem společně – dítě si bude snadněji pamatovat a vše své poznávat. Ukazujte mu, kam jeho věci v šatně nebo ve třídě ukládáte. Pokud to zvládne, nechte jej, aby si vše uložilo samo.
Kdy je vhodné, aby dítě nastoupilo do DS ?
Za nejideálnější věk nástupu z vývojového hlediska je považován třetí rok života dítěte, ale je to individuální. O nástupu dítěte do DS by se mělo uvažovat v době, kdy dítě začíná vyhledávat nové podněty, činnosti, nové kamarády (ne pouze rodiče) a touží objevovat. Prostředí dětské skupiny je obrovským zdrojem inspirace pro nová poznání, objevování a komplexní rozvoj dítěte.
První dny v DS
Už první den v dětské skupině by měl probíhat standardně, aby i nejmenší děti od samého začátku věděly, na čem jsou a jak to bude v dětské skupině vypadat – jistota a opakování je tím, co adaptační období usnadňuje. Počáteční tři měsíce jsou pro dítě víceméně seznamovací, dítě si zvyká na nový režim, na nové kamarády, prostředí, vstřebává pravidla… Není žádná ostuda, že nekreslí žádné obrázky nebo se nezapojuje do činností. Důležité je, že si hraje, navazuje kontakty a nachází své místo ve skupině dětí. To ostatní se dostaví samo, až přijde ten správný čas.
Mohou přetrvávat potíže typu „já dneska nechci“. Většinou je to jen zkouška nervů rodiče, dítě dobře ví, jak rodiče obměkčit. Je důležité zatnout zuby a nepovolit. Jakmile jednou rodič ustoupí, bude to dítě zkoušet další a další dny. Rodiče a děti pak prožívají ranní stresy a dohadování s dítětem, zda přijdete „po obědě“. Stejné problémy se můžou objevovat i po nemoci, kdy bude opět nějaký čas trvat, než se dítě aklimatizuje na dětskou skupinu.
Jak předcházet úzkostnému chování dítěte před nástupem do DS?
Umožněte dítěti získat pozitivní zkušenosti s odloučením od rodičů (např. hrami u sousedů bez přítomnosti rodičů). Vytvářejte dítěti možnost kontaktu s ostatními dětmi. Podporujte dítě v samostatnosti v sebeobsluze, protože v začátcích je pro dítě každá prosba o pomoc, kdy musí komunikovat s neznámými dětmi a paní učitelkou přítěží.
Po nástupu do dětské skupiny stanovte pravidlo, kdy si dítě budete vyzvedávat (např. vždy po spaní a v pátek po obědě) a pak to dodržujte a neměňte. Až si dítě zvykne, případné zdržení rodiče nebo prodloužení času ve školce bere v pohodě.
Mgr. Radka Horáková
vedoucí DS
Datum: 31. 8. 2021