ADAPTAČNÍ PROCES V DĚTSKÉ SKUPINĚ VODĚRADY
Podle profesora Matějčka (2005) dítě zralé pro předškolní zařízení by mělo umět běhat, skákat, jezdit na trojkolce, samo pít z hrnečku, obsloužit se u jídla a při oblékání, koordinovat své pohyby.
Adaptační proces
- adaptační proces začíná „Zápisem do DS“, kdy se dítě společně s rodinou může seznámit s prostorami dětské skupiny, s režimem dne, s pečujícími osobami, s prací dětí ve třídách i v šatnách, mají možnost nahlédnout do nabízeného Plánu výchovy a péče aj.
- před nastoupením dětí pořádáme „Informativní schůzku“, kde jsou rodičům sděleny všechny důležité informace a je prostor i pro jejich dotazy
- nástup dítěte není nutný ihned k prvnímu září, kdy přijde více nových dětí a není snadné ze strany pečujících osob se každému plně věnovat – lze domluvit nejvhodnější termín nastoupení během dalších týdnů v září či říjnu (pokud rodiče mají tuto možnost)
- první návštěva DS – rodič přijde do třídy a s dítětem si projde třídu, podívají se na hračky, chvilku si zahrají a následně rodič odchází ze třídy pryč (na 10 min -1 hod) – ve slíbenou dobu přijde, projeví radost, že si dítě pěkně hrálo a společně odcházejí domů
- druhý den se zkrátí společná doba ve třídě a prodlouží se doba bez rodiče (např. hraní a vycházka a odchází před obědem)
- třetí den rodič přivede dítě do DS a rozloučí se rychleji, než den předchozí (pokud to půjde, tak u dveří) a vyzvedne dítě po obědě
- doporučujeme dávat malé děti do dětské skupiny pouze 2-3 dny v týdnu, pokud je to možné
- Zvykání na pobyt v DS je individuální proces, proto je potřeba adaptační proces přizpůsobit potřebám daného dítěte!
- až do plného zvládnutí adaptace v DS odchází děti po obědě, pak až se domlouváme s pečující osobou na odpočívání po obědě a vyzvednutí si dítěte po odpolední svačině (nejdříve ve 14:15, nejpozději však do 15:00)
- Doporučujeme maminkám, aby pečující osoby seznámily se všemi návyky a zvyklostmi dítěte pro jejich snazší adaptaci. Jen vezměte na vědomí, že je tu pečující osoba i pro ostatní děti. Pokud máte více dotazů nebo chcete řešit citlivé téma, dohodněte se s pečující osobou na komunikaci mimo dobu příchodů.
- Pečující osoba vám vždy sdělí, jak pobyt probíhal a společně zvolíte další postup.
- K navození dobrých vztahů přispívá, najdete-li si čas a zúčastníte s DS nabízených aktivit.
- Neklaďte na dítě nepřiměřené požadavky, ubližuje mu to.
- Dětem, které se již adaptovaly v předešlých letech v jiném předškolním zařízení, je umožněn individuální adaptační program, který umožňuje klasickou docházku od prvního dne.
- Bezproblémovému zařazení do běžného režimu DS pomůže, když dítě bude mít zvládnuté sebeobslužné činnosti přiměřené věku:
Co by mělo dítě zvládnout před nástupem do školky:
- znát svoje jméno, starší děti i příjmení
- umět si říci, co chce nebo potřebuje
- umývat si ruce, utírat se do ručníku
- smrkat
- jíst lžící a pít z hrnečku, skleničky
- během jídla sedět v klidu u stolu
- rozpoznat svoje oblečení
- obouvat a zouvat boty, bačkory (tkaničky pomůže zavázat učitelka)
- oblékat se a svlékat – tričko, kalhoty, ponožky (učitelka by měla pomoci jen v případě nutnosti)
- používat toaletu – umět si včas říci (pleny do dětské skupiny v případě nutnosti jen na spaní)
10 dobrých rad, které usnadní vám i Vašemu dítěti nástup do dětské skupiny
- Mluvte s dítětemo tom, co se v DS dělá a jaké to tam je. Můžete si k tomu vzít obrázkovou knížku nebo si popovídat s dítětem, které už do DS chodí (mělo by tam ale chodit rádo, aby se vaše dítě nevystrašilo barvitým líčením zlých zážitků). Vyhněte se negativním popisům, jako „tam tě naučí poslouchat“, „tam se s tebou nikdo dohadovat nebude“ apod.
- Zvykejte dítě na odloučení. Při odchodu např. do kina láskyplně a s jistotou řekněte, že odcházíte, ale ujistěte dítě, že se vrátíte. Dítě potřebuje pocit, že se na vás může spolehnout. Chybou je vyplížit se tajně z domu. Dítě se cítí zrazené a strach z odloučení se jen prohlubuje.
- Veďte dítě k samostatnostizvláště v hygieně, oblékání a jídle. Nebude zažívat špatné pocity spojené s tím, že bude jediné, které si neumí obléknout kalhoty nebo dojít na záchod.
- Dejte dítěti najevo, že rozumíte jeho případným obavám z nástupu do DS, ale ujistěte ho, že mu věřítea že to určitě zvládne. Zvýšíte tak sebedůvěru dítěte. Pokud má dítě chodit do DS rádo, musí mít k zařízení kladný vztah.
Z toho důvodu nikdy dětskou skupinou dítěti nevyhrožujte (dítě nemůže mít rádo něco, co mu předkládáte jako trest) – vyhněte se výhrůžkám typu „když budeš zlobit, nechám tě v DS i odpoledne“.
- Pokud bude dítě plakat, buďte přívětiví, ale rozhodní. Rozloučení by se nemělo příliš protahovat. Ovšem neodcházejte ani narychlo nebo tajně, ani ve vzteku po hádce s dítětem.
- Dejte dítěti s sebou něco důvěrného(plyšáka, hračku, šátek).
- Plňte své sliby– když řeknete, že přijdete po obědě, měli byste po obědě přijít.
- Udělejte si jasno v tom, jak prožíváte nastávající situaci vy. Děti dokážou velmi citlivě poznat projevy strachu u rodičů. Platí tu, že zbavit se své úzkosti znamená zbavit dítě jeho úzkosti. Pokud máte strach z odloučení a nejste skutečně přesvědčení o tom, že dítě do DS dát chcete, pak byste měli nástup dítěte do školky přehodnotit. Případně se dohodněte, že dítě do DS bude vodit ten, který s tím má menší problém.
- Za pobyt v DS neslibujte dítěti odměny předem. Dítě prožívá stres nejen z toho, že je v DS bez rodičů a zvyká si na nové prostředí. Přidá se strach z toho, že selže a odměnu pak nedostane. Samozřejmě – pokud den v DS proběhne v pohodě – chvalte dítě a jděte to oslavit třeba do cukrárny nebo kupte nějakou drobnost. Materiální odměny by se ale neměly stát pravidlem, dítě by pak hračku vyžadovalo každý den.
- Promluvte si s pečující osobou o možnostech postupné adaptace dítěte.
Mgr. Radka Horáková
vedoucí DS
Datum: 31. 8. 2021